Posuň a prozkoumej další obrazy.
Filters
Bezpečný kout

BEZPEČNÝ KOUT (2002)

60X60 cm, olej na plátně

Zrcadlo z půdyt

ZRCADLO Z PŮDY (2004)

64x40 cm, olej, plátno

..................

"Do rukou se mi dostal stařičký zašlý a oprýskaný rám, kdysi snad blýskavý zlacený rám.

Dlouho u mne jen tak neležel.

Dostal obsah. Vybavila se mi půdička plná zaprášených, zašlých, zapomentuých a nepotřebných pokladů. Kdo by tohle neznal. Dobrodružství a tajemno onoho "bejvávalo". Dětskýn pohledem nepředstavitelně vzdálená minulost, jiný svět.

Nevím už, našlo-li se mezi objevy i nějaké zaprášené zrcadlo, ale tvář, nějakou nejasnou tvář jsem v šeru půdy jistojistě viděl"

Malostranské komíny

MALOSTRANSKÉ KOMÍNY (2012)

60X60 cm, olej na plátně

Kaplička

KAPLIČKA (2002)

110x90 cm, olej , kombinovaná technika

..................

Kromě kompozičních vztahů, kde si můžeme vytýčit opět několik trojúhelníků a vztahů barev, jde o dlouhé soužití letité kapličky a letitého stromu.

Nesoupeří o svou velebnost, koruna stromu je před i za kapličkou jako v objetí.

Náves s kostelíkem

NÁVES S KOSTELÍKEM (2001)

97x90 cm, olej , kombinovaná technika

..................

Obraz vyjadřuje několik vztahů. Vesnice tvoří pyramidu s kostelíkem na vrcholu. Střechy domů se svým sklonem upínají k jednomu bodu.

Náves sama otupuje ostré úhly na všech domech. Další trojúhelník s krátkou základnou je tvořen třemi stromy. Jejich velikost záměrně neodpovídá perspektivě. Dalším záměrem bylo usmíření modré a zelené, k tomu pomáhají doplňkové barvy pyramidy.

Na noční procházce

NA NOČNÍ PROCHÁZCE (2011)

60x60 cm, olej na plátně

JEŘABINY (2005)

60x60 cm, kombinovaná technika, olej, karton

..................

Obrázek možná bez příběhu. Obyčejný, podzimní, studený, truchlivý a věrný, trošku strašidelný den. Po sluníčku ani stopa. Občas prudce letí sprška velkých dešťových kapek, vzduchem víří a poletuje barevné pleskající listí.

A v tom nevlídnu září veselé kuličky jeřabin.

A to je vše!??

Kvítek II.

KVÍTEK II. (2011)

61x85 cm, kombinovaná technika, olej, sololit

..................

Námětem je potomek opuncie, kdysi dávno dovezené z řeckého ostrova Korfu.

Úspěšně se po únosu rodičů ze Středomoří aklimatizovala, poté přežila nespočet karambolů a několikrát byla na pokraji smrti.

Přesto se jednoho dne odměnila překrásným květem.

Kvítek

KVÍTEK (2003)

62x82 cm, kombinovaná technika, olej, plátno

Kvítek

PEKELNÍK (2002)

60x60 cm, kombinovaná technika, olej, sololit

..................

Domnívate-li se, že věřím na čerty, nenechte se balamutit. Věřím. Jsou kolem, jsou v nás.

I děti jsou si tím jisté. Tenhle nevidí, nepotřebuje to. Jde na jisto a po čuchu. Neplete se a nespí, ještěv jsem ho neviděl ani mrknout.

Ale tenhle filuta Pekelník se do obrazu sprostě vetřel.

Autoportrét

AUTOPORTRÉT (1981)

120x85 cm, olej, lepenka

Šípková Růženka

ŠÍPKOVÁ RŮŽENKA (2004)

100x80 cm, olej, lepenka

..................

Ve středu Příbrami byl hodně moc zanedbaný, kdysi ale krásný dům. U štítové zdi hromady suti, divoké trnité keře a kopřivy. Okousaný barokní štít, slepá okna, tu a tam zbytky omítky.

Musela vyplynout paralela se známou pohádkou. Dům také čeká na vysvobození ze spánku. Oživit trošku alespoň na obraze.

Proto Šípková Růženka.

Kvítek

KUK! (2005)

60x80 cm, olej na plátně

..................

Podnětem k obrazu je část starého městského centra.

Začernalé, otlučené zdi, vyhlodané cihly, prach, saze.Jen černá a hnědá.

Bortící se střechy s prázdnotou vypadaných tašek. Ani kousek známé červeně. Pro romantismus by to byl malebně chmurný obraz.

Zde se autor vžil do rčení "malovat na růžovo".

Babča plete šálu

BABČA PLETE ŠÁLU (2006)

660x70 cm, olej, tkanina

..................

Roztržitá babička, možná při pletení snila, vzpomínala nebo si jednoduše pospala.

Vytrvale však pletla dál a dál.

Původní záměr se jí trochu vymkl z rukou.

Terezčin strom

TEREZČIN STROM (2002)

60x60 cm, kombinovaná technika, olej, sololit

..................

Byla ruka. Co ruka, ručička pětiletého dítěte Terezky, mé vnučky Terezky (abych se nepo... nerozplynul).

Ale k jádru: byla ruka, ručka, ručička, papír a tužka. Tužka obkreslila, držena ručkou druhou tu ručku významnou. Nic moc. Banální. Časem se mi dostala do rukou a před oči ta ladná změť a byl tu vznik. Vyrostl strom. Tvary se maličko, nepatrně pozměnily, strom zapustil kořeny, z ruky je koruna. Oblíbená dětská růžová zůstala. Nu a vyrostl i jeden plod.

Málo? Tady příběh graduje. Kradl jsem, ukradl jsem dítěti nápad, prý inspirace. Omlouvou je název obrazu.

Předloha obrazu se nezachovala - malér.

Symboliku tohoto příběhu nehledej, nebo jinak, ponoř se do dětství.

Autoportrét

AUTOPORTRÉT (2011)

57x126 cm, kombinovaná technika, olej, sololit

Amedeo

AMEDEO (2011)

110x90 cm, olej na plátně

..................

Pro své potěšení a nahlédnutí do Modiglianiho rukopisu si Václav Zuza namaloval několik kopií jeho obrazů.

Nápad musel přijít. Poklonit se Modiglianimu a namalovat jeho portrét v duchu jeho práce. Od celkové kompozice po volbu palety a práce se štětcem.

Ne, není to plagiátortví, je to upřímný obdiv.

Tančící

TANČÍCÍ (2011)

50x70 cm, olej na plátně

..................

Málo, maloučko je ""tančících domů". Bylo by více důvodů k veselejší mysli. Míň kráčejících robotů v ulicích. Na balet bychom nemuseli jen do vznešeného divadla. Tančících by bylo mnohem víc.

Námět zcela jistě není nutné představovat. Stojí v Praze na pravém břehu Vltavy, na rohu Rašínova nábřeží a Jiráskova náměstí od roku 1996.

Malý, velký, tlustý, tenký

MALÝ, VELKÝ, TLUSTÝ, TENKÝ (2011)

39x84 cm, kombinovaná technika, sololit

Lucie

LUCIE (2004)

60x60 cm, olej, gáza, sololit

..................

Lucie, čistá dívka přinášející světlo.

.Téměř průsvitná, mlhavá, pomalu vystupující ze tmy. Na severu symbol přicházejícího světla a návratu slunce.

U nás to vidíme prozaicky, říkáme "Lucie noci upije, ale dne nepřidá".

Ale zase, noc u nás netrvá půl roku.

Lucie 2

LUCIE 2 (2004)

60x60 cm, olej, gáza, sololit

..................

Tentokrát jsou světlo přinášející Lucie dvě.

U křižovatky

U KŘIŽOVATKY (2008)

92x105 cm, olej na plátně

V uličce

V ULIČCE (2006)

95x115 cm, olej na plátně

Neznámá v modrém svetru

NEZNÁMÁ V MODRÉM SVETRU (2005)

64x116 cm, olej, sololit

A co stejně je tam tma

A CO... STEJNĚ JE TAM TMA (2011)

60x50 cm, olej, sololit

Červené město

ČERVENÉ MĚSTO (1995)

70x40 cm, olej, sololit, plátno

V Brance

V BRANCE (1995)

80x94 cm, olej na plátně

Pumpa na návsi

PUMPA NA NÁVSI (1982)

50x39 cm, olej, lepenka

U kašny

U KAŠNY (2003)

62x54 cm, olej, karton

U kašny

NA CABRIKU II. (2005)

66X38 cm, olej, karton

Tři věže

TŘI VĚŽE (2003)

66X80 cm, olej, karton, juta

Podzim

PODZIM (1981)

50x28 cm, olej, lepenka

Růžový den na Svaté hoře

RŮŽOVÝ DEN NA SVATÉ HOŘE (2003)

52x40 cm, olej, sololit

Ve váze

VE VÁZE (2004)

28x45 cm, olej, juta, sololit

Ve váze

BLBÁ DOVOLENÁ (2005)

60x60 cm, olej, lepenka, papír

Vzhůru

VZHŮRU (2002)

73x100 cm, olej, plátno

Červená sukýnka

ČERVENÁ SUKÝNKA (2000)

20x20 cm, olej, plátno, sololit

U Jaroslava po sklizni jablek

U JAROSLAVA PO SKLIZNI JABLEK (1989)

47x42 cm, olej, plátno

VEJCE (2002)

44x34 cm, olej, sololit

..................

Na počátku byl obrazový rám. Snad z dvacátých let.

Autor se pokusil rám zabydlet časem a vrátit ho do doby, kdy určitě nebyl prázdný.